Marka Żabka obchodzi swoje 25-lecie

25 lat temu w Swarzędzu pod Poznaniem powstał pierwszy sklep pod marką Żabka. W ciągu ćwierć wieku niewielka sieć sklepów zmieniła się w Grupę Żabka, która notuje rocznie ponad miliard wizyt klientów. Wartość sprzedaży realizowanej przez Grupę przekroczy w 2023 roku 20 miliardów złotych.

Grupa Żabka stanowi nowoczesny ekosystem convenience. Obok sieci sklepów, która wkrótce przekroczy 10 000 placówek, w jej skład wchodzą marki działające zarówno w kanałach fizycznych, jak i cyfrowych, które są w czołówce swoich kategorii. Maczfit jest liderem cateringu dietetycznego, który w 2022 roku dostarczył swoim klientom prawie 20 mln posiłków, Dietly jest największym marketplace cateringów dietetycznych, z kolei Żabka Jush jest wiodącym graczem w kategorii q-commerce, dostępnym w 6 miastach: Poznaniu, Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Sopocie i Katowicach.

Rozwój oparty o analizę danych

Grupa Żabka pozycję lidera w tworzeniu rozwiązań convenience zawdzięcza m.in. fundamentalnej transformacji cyfrowej, opartej głównie o analizy danych. Innowacje odgrywają kluczową rolę w jej działalności, umożliwiając odpowiedzialne zarządzanie oddziaływaniem na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko. Ponad 15% stanowisk w Żabce zajmują osoby pracujące w obszarze technologii cyfrowych, opartych na zarządzaniu danymi i sztucznej inteligencji.

Markę Żabka rozpoznaje dziś 93% konsumentów, a należące do sieci niemal 10 tys. placówek na stałe wpisało się w otaczający nas krajobraz. Aktualnie Żabka to nie tylko sklep, to minicentrum handlowo-usługowe – w tym największa sieć kawiarni, bankomatów, punktów pocztowych czy kolektur Lotto. Żabka rozwija także sektor usług, wspiera polskich dostawców i startupy, jest odpowiedzialnym pracodawcą, inkubatorem nowoczesnych rozwiązań i innowacyjnych produktów.

Żabka od 25 lat towarzyszy klientom w każdym momencie dnia, ułatwiając im życie i uwalniając ich czas. Jednak Żabka sprzed lat i ta współczesna, to dwie zupełnie odmienne firmy. Ta zmiana była możliwa dzięki ludziom, których łączą wspólne wartości, chęć poszukiwania innowacji i tworzenia nowych rozwiązań. Wspólnie zapoczątkowaliśmy proces zmiany nie tylko naszej organizacji, ale także całego polskiego handlu. Dzięki temu w 2023 r. Żabka to coś więcej niż tylko sieć sklepów. To kompleksowy ekosystem convenience – mówi Tomasz Suchański, prezes zarządu Grupy Żabka.

Wspieramy przedsiębiorczość, upraszczamy życie

Żabka wspiera także polską przedsiębiorczość – aktualnie z siecią współpracuje ponad 8 600 franczyzobiorców, dla wielu z nich współpraca ta i możliwość prowadzenia sklepu jest pomostem do prowadzenia własnego biznesu. Wspólnie ze swoimi franczyzobiorcami Żabka zapewnia blisko 60 000 miejsc pracy.

Żabka należy do grona najbardziej innowacyjnych sieci franczyzowych na świecie. Wdrażane i funkcjonujące w naszej sieci narzędzia wspierają współpracujących z nami przedsiębiorców w efektywnym zarządzaniu sklepami, podnoszeniu kompetencji własnych oraz ich zespołów, a także w systematycznym rozwoju biznesu. Wprowadzamy kolejne narzędzia cyfrowe dostosowane do potrzeb franczyzobiorców, przekładające się na większą stabilizację i większą dochodowość, budujące rynkową pozycję prowadzonych przez nich sklepów oraz całej sieci – mówi Adam Manikowski, wiceprezes zarządu Grupy Żabka, dyrektor zarządzający Żabka Polska.

Strategia Odpowiedzialności

Odpowiedzialność jest wartością na stałe wpisaną w DNA Grupy Żabka. Grupa dąży do tego, aby jej działania nie tylko upraszczały życie klientom, ale też pozytywnie wpływały na interesariuszy firmy, jej otoczenie, społeczność, a także na planetę. W 2021 r. Żabka przyjęła Strategię Odpowiedzialności (ESG) w pełni zintegrowaną ze strategią biznesową firmy. Grupa Żabka w 2021 r. opublikowała pierwszy Raport Odpowiedzialności. To ważna dla firmy publikacja, która w kompleksowy sposób przedstawiła założenia Strategii ESG oraz podsumowała działania Żabki w obszarze pozafinansowym w ujęciu rocznym, zgodnie z międzynarodowymi standardami ujawnień ESG oraz została poddana niezależnej usłudze atestacyjnej.

Chcemy, aby nasze działania upraszczały życie klientom, z myślą o nich wprowadzamy nowe rozwiązania, przemyślane usługi i dopasowany asortyment. W centrum naszej uwagi jest człowiek i jego potrzeby, nie zapominamy jednak o wspólnej odpowiedzialności za środowisko naturalne i nasze najbliższe otoczenie. Zadowolenie klienta, franczyzobiorcy, pracowników, partnerska współpraca z dostawcami oraz troska o lokalne społeczności i bardziej przyjazne środowisku działania operacyjne są filarami działań Żabki w obszarze ESG – mówi Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu ds. strategii konsumenckich Grupy Żabka.

Dzięki skali prowadzonej działalności Grupa Żabka dysponuje szeregiem możliwości, aby zaangażować interesariuszy w przedsięwzięcia na rzecz minimalizacji wpływu na środowisko w całym łańcuchu wartości. Konsekwentnie promuje recykling jako jeden ze sposobów na ograniczenie produkcji pierwotnego plastiku. W grudniu 2022 r. w Bydgoszczy sieć uruchomiła pilotażową inicjatywę „Zielona Odnowa”, w której bierze udział 121 sklepów Żabka w mieście. Od stycznia br. w ramach pilotażu zebrano blisko 2,5 mln butelek i puszek aluminiowych.

W ostatnich latach Grupa Żabka zrewidowała też podejście do zaangażowania społecznego, definiując obszary ważne dla społeczności lokalnych i kładąc nacisk na działania, które przyczyniają się do realnych i długofalowych zmian. Od 7 lat realizuje program „Dobry Staż w Żabce”, skierowany do młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym. Wspólnie ze swoimi franczyzobiorcami umożliwia młodzieży udział w płatnych stażach w sklepach, dając szansę na zdobycie wiedzy i doświadczenia oraz łatwiejszy start w życie zawodowe.

Lider convenience

Żabka od lat spełnia obietnicę bliskości i wygody opracowując kolejne formaty sklepów, tak aby klienci mogli korzystać z jej oferty w różnych sytuacjach życia codziennego. Odpowiada też na zmieniające się potrzeby klientów w kategorii dobrego żywienia. Stworzyła program „Porcja DobreGO!”, aby zapewnić im łatwy dostęp do pełnowartościowych posiłków, które można spożywać regularnie i o każdej porze dnia.

Z okazji 25-lecia w portfolio Żabki pojawią się aż trzy nowe unikatowe placówki, których otwarcie sieć planuje jeszcze w 2023 roku. Będą to:

Z okazji 25-lecia w portfolio Żabki pojawią się aż trzy nowe unikatowe placówki, których otwarcie sieć planuje jeszcze w 2023 roku. Będą to:

·    - placówka nr 10 000 w Starym Browarze w Poznaniu, w której zastosowano najnowocześniejsze technologie zapewniające wyjątkowe doświadczenia zakupowe klientom, wspomagające pracę franczyzobiorcy i sprzedawców oraz pozwalające ograniczyć wpływ na środowisko naturalne. W sklepie tym znajdzie się m.in. dobrze znane klientom Żabki Nano nowatorskie rozwiązanie – robot Robbie, który będzie serwował kultowe hot dogi;

·     - Sklep hybrydowy w Warszawie przy ul. Wolskiej 64a, łączący tradycyjną placówkę z autonomiczną Żabką Nano;

·       - Żabka Drive w podwarszawskim Piasecznie przy ul. Puławskiej 44d, w której kierowcy – bez wysiadania z auta – będą mogli skorzystać z bogate oferty gastronomicznej.

·